Rouveen – Vanuit Overijssel startte er circa 15 jaar geleden een onderneming die met hun composieten figuurlijk bruggen bouwt over de hele wereld. Letterlijk bouwt de onderneming aan allerlei complexe projecten in de sectoren van renewables, bouw en constructie, luchtvaart, marine en transport. Erkend door tal van grote klanten, is Pontis Engineering een van de grotere innovators op het gebied van composieten. De strategie van Sjef van Breugel? Het actief reageren op de behoeftes van de markten en durven ondernemen. Vandaag spreken we met Sjef over de uitdagingen, de projecten en de ambities van Pontis Engineering.
In 2007 startte Sjef van Breugel met zijn toenmalige compagnon de onderneming Pontis Engineering. Voorheen werkten de oprichters nog in de windenergie, maar ze zagen een gat in de markt. “We kwamen erachter dat de composietproducten die ontwikkeld werden niet altijd op de meest efficiënte manier geproduceerd werden. Het is niet altijd design dat het product leidt, dus met oog op een verbetering van efficiëntie zijn we samen het avontuur aangegaan.” Inmiddels is het bedrijf, dat thuis is in vele markten, ook thuis op meerdere plekken. In Amsterdam, Boston en Beijing kloppen internationale klanten aan bij Pontis voor de kennis van het inmiddels 25 personen tellende engineersteam.
Van A tot Z
Inmiddels lees je het al; klanten uit alle branches en alle hoeken van de wereld leggen complexe vraagstukken neer bij Pontis. Er wordt door de onderneming meegedacht over alle facetten die bij het vraagstuk horen. Hiermee levert Pontis dus naast hun engineeringkennis ook de services van ontwerpen, begeleiding in productietrajecten, analyses van producten en kijken ze naar de wijze van manufacturing. “We staan geregeld gewoon op de vloer bij de klant om de uitdagingen te vinden van een project.” Sjef vervolgt deze uitspraak met de werkwijze. “Die uitdagingen moet je doorgronden om een succesvol product neer te zetten. Het gaat daarbij niet alleen om het ontwerp, maar ook om de constante trade-off tussen de productie, het design, de kosten en de haalbaarheid van het project.”
Verreweg het meeste is Pontis bezig met de fabricatie van onderdelen in de windbusiness. Circa 60 à 70% van de tijd wordt de vestiging in Beijing gevraagd om rotorbladen te ontwikkelen. De stijfheid, het gewicht en de non-eroderende eigenschap van composieten van de onderneming onderscheiden hun producten van die van anderen. Pontis heeft onder andere hiermee een bedrijfskarakter ontwikkeld dat goed ontvangen wordt over de hele wereld; er is veel business in het buitenland en bij elke lokale partner past een lokale markt. In Nederland is die markt niet per se groter dan in Brazilië of Australië, en daarom is Pontis een echte wereldspeler te noemen.
Overal in thuis
De eigenschappen van de producten en kennis bij de onderneming zijn breed toepasbaar. Naast de bovengenoemde eigenschappen, heeft composiet natuurlijk materiaaleigenschappen die het gemakkelijker maken om vrijere ontwerpen te maken. Door de combinatie van al die eigenschappen is er veel mogelijk. Een perfect voorbeeld hiervan is het passieproject waar Sjef en consorten aan hebben gewerkt; het ontwerpen van een olympische baanwielrenfiets. De stijvere, lichtere en herontworpen fiets heeft naast het bijdragen aan een olympische medaille ook weer bijgedragen in nieuwe kennis.
Die fiets is een van de vele voorbeelden van hoe divers de werkzaamheden voor Pontis kunnen zijn. Eigenlijk zijn er maar een paar gemeenschappelijke delers tussen de projecten; “er moet een probleem zijn dat opgelost moet worden en composiet moet de uitdaging op de een of andere manier verhelpen.” Door deze brede inzetbaarheid van Pontis heeft de onderneming een indrukwekkende track-record opgebouwd. Hierdoor groeit het vertrouwen en de klantenkring van de onderneming met de dag.
Vaak liggen de problemen die verholpen moeten worden zelfs niet in het gebruik van composieten, maar in het produceren op industriële schaal. Hoe krijgen we een bepaald product kosten efficiënt geproduceerd? De 25 engineers verzinnen een oplossing. Zo ook voor de ontwikkeling van elektrische bussen die voor een groot deel van composiet zijn gemaakt. De bussen hebben inmiddels een lager energieverbruik, de warmtehuishouding is verbeterd en de productieprijs is acceptabel.
Als ik Sjef vraag naar de projecten die de mooiste uitdagingen opleverden moet hij even nadenken; “elk project is natuurlijk weer heel anders, maar één van die recentelijke projecten is de opdracht voor een geheel nieuw concept in offshore working platforms.” Pontis kreeg de vraag om iets te bouwen dat voorheen verknocht was aan de staalindustrie; een werkplatform op zee voor een marktleider in de branche. “We vroegen ons af hoe iets in zo een wereld kan overleven en hoe je gecertificeerde inspecteurs kunt overtuigen van je product. Uiteindelijk hebben we stappen gezet, kennis vergaard en is er nu een revolutionaire sprong gemaakt met het ontwikkelen van het platform. Daar zijn we niet alleen trots op, maar we weten ook dat dat de toekomst zal zijn.”
Delen van ervaring levert nieuwe kennis op
Er is dus blijkbaar veel kennis bij Pontis, maar is dat afdoende voor de toekomst? Sjef schudt zijn hoofd en vertelt me dat er een grote hoeveelheid kennis nog vergaard kan worden over composieten en de toepassingen ervan. Naast de nieuwe kennis die de engineers van Pontis opdoen in de vele projecten, is er daarom ook sprake van actieve participatie in de kennisdeling. Zo heeft het in de hogescholen uit Emmen, Enschede en Zwolle ontwikkelingspartners gevonden; “veel nieuwe technieken en materialen worden daar onderzocht en wij leveren vervolgens de kennis over de toepasbaarheid ervan.” Die wisselwerking is volgens Sjef funest voor het innoverende karakter van de onderneming en het blijven van een wereldleider in de branche.
We kunnen concluderen dat alhoewel Pontis een grote marktleider is binnen vele branches, de toekomst er ook rooskleurig uitziet. Ben je benieuwd naar de onderneming en hun werkzaamheden? Bezoek dan de website van Pontis Engineering eens!